Thursday 1 March 2012

This is my first writing...


My name is Mohd Fadly Ramly. I am a doctor currently working at my private clinic. I love blogging  and i create this blog after i read Aidid Muaddib blog. I like his style. And I think Aidid also a doctor. A admired him.
Sorry for this short entry for a beginning. I am quit busy today and will write again after a while..

29 comments:

  1. His blog..his own opinion. Others may do the same as well by supporting MLM. Pen Vs Pen...keyboard Vs keyboard...blog Vs blog. Isn't that fair enough?

    ReplyDelete
  2. cakap melayu la brader!!yg baca ni pon puak2 melayu jugak...

    ReplyDelete
  3. Hidup aidid....ramai lagi yang boleh jadi aidid walau bukan Fadly. Idea is bullet proof

    ReplyDelete
  4. your english is tooo bad

    ReplyDelete
  5. pukimak babi haram jadah, mak kau anjing lah aidid sebab tuh dia beranakkan anjing macam kau, sial punya aidid, harap semua dosa2 kutukan ko terhadap manusia tidak akan diampunkan dan neraka jahanamlah tempat ko kekal selamanya. kalau dosa dengan Allah, Allah maha pengampun tapi kalau dosa dengan manusia, pukimak kau boleh ampunkan ker? bodoh punya aidid, kat sini pon dah nampakkan ko tak takut dosa pahala, dunia nih sementara jer aidid sialll, yang kekal tuh akhirat, tapi nampaknya ko pilih dunia nak melayankan hati busukkk kau tuh, macam nih aidid, ko agak2lah nabi Muhammad ajar ker buat macam ko buat ni?? dia suruh buat ke? dia kata dapat pahala ke buat macam ko nih? mengaibkan orang dan mengutuk orang? kalau orang bodoh pon tahu , tentunya ko sedang menuju mengumpul sebanyak mungkin dosa antara dosa manusia dan tohmahan ko.....aku doakan agar cita2 ko nak masuk ke neraka jahanam itu kekal bersama penyokong2 yang bangsat sama setuju dengan engko pon masuklah sekali dalam neraka jahanam tuh yer....anjing laaa ko dan mak ko niii, opsss mAK KO tak terlibat, ko sorang anjing sialllllll

    ReplyDelete
  6. anon 15:17...aik marah benar ko kat si aidid nih..hahah tergigit cili ke?
    Dia cuma dedahkan penipuan je...tu pun ada fakta suma lg. lagipun aku tgk mcm betul je apa yg si aidid tu dedahkan..berpengaruh jugak si Aidid ni kepada pengusaha MLM...skrg mcm dah start tumbuh balik dah skim MLM sejak blog aidid kena remove.

    ReplyDelete
  7. hahahaha, so ko pon setujulah cara dia berdakwah dengan cara aibkan orang? Ko islam ker kafir bro? Bodoh ke bangang? nak aku ulang ke berjuta kali ke, cara kita sebagai orang Islam, niat tak menghalalkan cara!! BODOH LAA NKO!! mak ko mcam sial laa hari tuh aku nampak dia buat mlm, ok tak aku cakap macam tuh? pastuh aku dedahkan cara mengumpat, mak ko bangang laaa... ok ke?? kalau ko cakap okey, memang aku nak dengar, okey atau tak okey? aku nak tunggu jawapan dari kau berukkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh babi pukimak pantat haram jadah. ko diam boleh tak? pegi la hisap kote bapak ko tu diam2. jgn nak menyalak mcm anjing kurap je dkat sini. menyampah aku baca komen terencat ko ni berulang2. manusia macam ko ni patut mampus je masa kecik2. dlu pegi sekolah malas, bila besar jd lembu tipu org sana sini. dasar balaci mlm. memalukan mak bapak ko je. mesti menyesal ada anak yg lebih bodoh dr lembu mcm ko ni ke ko ni anak gampang? hahaha

      pegi mampus la wei. ko ni buat semak muka bumi je. muka ko ni layak dibuat jamban utk berak je dasar lahanat mlm.

      Delete
  8. Kalaulah cara pukimak aidid tuh bagus menurut kepala hotakk bangang kau tuh, kenapa tidak kita educate guru-guru supaya tiru style cara didikan, masuk kat sekolah-sekolah tahfiz, pastuh kalau ustad ada yang bangang, kutuk kutuk tahap anjing sama ustad tuh, mengumpat ustad yang bangang, ok kan? Elok mak kau jadi ustazah bangang tuh pastuh kita mengumpat dan kutuk ramai-ramai, alaaa bukan apa bro, kita kan nak berdakwah, tujuan dia supaya buat benda yang betul dan tinggalkan benda yang tak betul, tak gitu?

    ReplyDelete
  9. woiii, jawablah pukimakkkk, aku tanya nih, ko okey ker tak okey?

    ReplyDelete
  10. Islam nih bukan serpihan, kalau nak buat, kita buat total 100% ikut sunnah :) kalau nak berdakwah, kena 100% ikut sunnah, tak boleh aibkan orang, mengumpat, mengutuk dan yang sekutu dengannya

    ReplyDelete
  11. jadi atas sbb tu ko pun dengan bangangnya terimalah cara para scammers tu buat? menipu org segala..makan duit orang..tp yang baiknya diorg ni ckp pun bagus sedap dgr..takde ngumpat maki org semua...dia cuma menipu je..

    ReplyDelete
  12. kalu ko tak paham aku bagi contoh

    Si A nak buat jahat kat ko..dia pun paggil ko ngan lembut n sopan..'Bro meh la sini..kita sembang2, minum2 air dulu..(padahal dia nak rompak ko)

    Lalu kuar Si B plak...terus maki ko n maki si A tadi n terus dia kuarkan semua bukti n fakta bahawasanya si A ni mmg terbukti jenis yg jahat..


    jadi ko pikir lah yg mana ko nak dgr...sbb nak tunggu si C yg jenis ckp baik n sopan n segala.tetapi dia jugak buat benda mcm aidid..bongkar scammers...yg buat masa ni takde lagi..

    ReplyDelete
  13. tambah skit
    dah ko pun tak suka dia maki hamun org..sebenarnya apa pulak hak ko memaki hamun si aidid? ko ikut mazhab mana plak? Ni cara ko dakwah ke?
    Apa alasan ko maki hamun dia dan maki hamun org yg suka cara dia bukak kegiatan para scammers ni semua?
    Ko pun sama lah ..maknanya segala makian ko tu pulang balik kat ko lah .

    ReplyDelete
  14. Macam nih laa bro, aku ikut sunnah Nabi Muhammad swt cara dia berdakwah, dan aidid ikut cara kafir dan langsung tak ikut guide line macam Nabi Muhammad suruh. Macam kita faham, Islam bukan agama serpihan, kalau nak ikut, kena ikut total dan bulan yang suka buat yang tak suka adjust ikut kepala sendiri. Pokok pangkalnya ialah kenapa Nabi Muhammad suruh buat begitu sebab dia takut umatnya berdosa. Sekecil-kecil dosa yang kita buat, azabnya diakhirat nanti kita tak tertannggung; dosa azab paling kecik kita akan disiksa dengan memakap terompah yang dibuat dari api neraka sehingga mendidih otak manusia tersebut.

    Jika aku buat analisis kajian tentang cara adid dan bandingkan dengan cara Islam berdakwah, maka aidid banyak menjalankan perkara-perkara yang dilarang oleh agama. Contoh mengeji,menghina,menfitnah,mengumpat,mengaibkan orang tertentu dikhalayak dunia ( sebab internet nih world boleh tengok), jadi soalannya; ADAKAH AIDID MELAKUKAN DOSA? Contoh aidid mengutuk HPA company mlm, adakah itu satu fitnah? kenapa tak difatwakan mlm itu haram di Malaysia? semua mufti bodoh macam kayu ke? dan adakah benar ia haram? apakah dalil dalam quran yang kata mlm haram?

    Jadi, sebagai orang Islam, sebagaimana kita terangkan tadi Islam bukan agama serpihan dan yang kedua niat tak menghalalkan cara dalam perpektif islam. Kalau nak buat baik cara kena ikut Islam dan kalau nak hidup sebagai orang islam dan nak didik anak kita, kita kena jalankan Islam total bukan Islam serpihan.

    Kalau aku nak bertekak lama dengan kau pun, kalau kau mengambil keputusan aidid itu betul, ini bermakna KAU MENGAMALKAN ISLAM SERPIHAN!! dan ini juga kau tak faham tentang apakah maksuk agama serpihan itu sendiri!! Jadi kalau dah tak faham, aku nak terangkan berjuta kali pun, nanti ko tetap kata aidid tuh betul, tak buat dosa dan cara teknik dakwah itu betul dan baik. Maka sesatlah kamu dalam KONSEP PEMIKIRAN DUNIA LOGIK!!!

    Perlu diingat Islam bukan agama logik, semuanya kena ikut sunnah dan Al Quran. Kalau Allah kata tak boleh, maka kena ikut!!! Kenapa kena ikut? itulah menunjukkan kita ini orang beriman dan tunduk, sujud serta patuh kepada Allah swt.

    Telah dibahaskan dengan ustaz kami tentang PEMIKIRAN LOGIK YANG BANYAK MENYESATKAN UMAT ISLAM!! Ini adalah tipudaya dan bisikan syaitan, yang membisikkan kepada manusia itu, apa kita buat ini sebenarnya betul dan benar belaka. Syaitan membisikkan lagi Setakat dosa kecil tuh tak mengapalah, dosa kecikk jer pun!! Dan kalau nak buat baik tuh, buatlah apa cara sekalipun nak maki hamun ke? nak menghina ke? nak mengaibkan orang ke? nak kutuk mengutuk sesama Islam ke? Kita buat jer semua itu, ASALKAN NIAT KITA BAIK, ASALKAN KITA BERWAWASAN UNTUK MEMBELA BANGSA KITA, ASALKAN OBJEKTIFNYA TERCAPAI!!! inilah pemikiran logik yang menyesatkan....

    Maka tidak perlulah lagi AlQuran dan Sunnah untuk dijadikan panduan hidup. Yang kita gunakan ialah PEMIKIRAN LOGIK, dan jadikan panduan hidup kita dan akhirnya kita sesat dalam bisikan syaitan yang cukup pandai memperdayakan manusia. Bagaimana Syaitan telah membisikkan kepada Nabi Adam sehingga Nabi Adam melanggar perintah Allah swt. Inilah cerita dan kisah yang patut kita ambil iktibar dan berhati-hati dalam pendekatan ilmu yang menyesatkan.

    Apa yang kita fikir logiknya betul sebenarnya azab siksa menanti kita. Kalau kaki kena cucuk paku pon dah terpekik terlolong, inikan pula memakai terompah dari api neraka??? Sanggup ke walaupun itu azab paling kecil di neraka kelak untuk orang yang membuat dosa-dosa kecil... Alah, dosa kecil jer kan?? hehehe

    ReplyDelete
  15. Mari saya jelaskan kenapa saya katakan anda mengamalkan PEMIKIRAN LOGIK dan dijadikan panduan hidup dan tidak fokus kepada ajaran Islam yang sebenarnya menitikberatkan Sunnah & AlQuran sebagai panduan hidup....
    kalu ko tak paham aku bagi contoh

    Si A nak buat jahat kat ko..dia pun paggil ko ngan lembut n sopan..'Bro meh la sini..kita sembang2, minum2 air dulu..(padahal dia nak rompak ko)DISINI KITA HARUS BERHATI-HATI DENGAN MEMBUAT KAJIAN DAN MERUJUK KEPADA USTAZ ATAU BOLEH DIRECT PERGI KPDNKK UNTUK BUAT RUJUKAN ATAU SECURITIES COMMISION ATAU BANK NEGARA. KALAU ANDA PERGI 4 TEMPAT INI SEBAGAI RUJUKAN PUN SAYA YAKIN ANDA 100% SELAMAT, INSYAALLAH. SAYA DAH PERGI BERBINCANG DENGAN PEGAWAI2 DIJABATAN SEPERTI DINYATAKAN DIATAS DAN MEREKA 100% MEMBANTU SAYA.

    Lalu kuar Si B plak...terus maki ko n maki si A tadi n terus dia kuarkan semua bukti n fakta bahawasanya si A ni mmg terbukti jenis yg jahat..INILAH CONTOH PEMIKIRAN LOGIK YANG MENYESATKAN DAN DIBISIK OLEH SYAITAN YANG SENTIASA CUBA CARI PELUANG UNTUK MEMPERDAYA MANUSIA!! ALLAH KATA MAKIHAMUM ITU TAK BOLEH, MENGUMPAT TAK BOLEH, MENGAIBKAN ORANG TAK BOLEH, YANG AIDID PERGI BUAT ITU SEMUA DITAMBAH LAGI LETAK GAMBAR ORANG YANG DIA KUTUK TUH, BOLEH KE DALAM ISLAM? KALAU DALAM PEMIKIRAN LOGIK, TENTUNYA YOU AKAN CAKAP BOLEH SEBAB ALAAA INI UNTUK KEBAIKAN!!! PERLU DI INGAT, DALAM ISLAM, NIAT TAK MENGHALALKAN CARA!!! FAHAM KE? KALAU TAK FAHAM, ELOK RUJUK KEPADA USTAZ...


    jadi ko pikir lah yg mana ko nak dgr...sbb nak tunggu si C yg jenis ckp baik n sopan n segala.tetapi dia jugak buat benda mcm aidid..bongkar scammers...yg buat masa ni takde lagi..YANG BAB INI, TAK BOLEH TETAP TAK BOLEH!!! NAK TUNGGU C YANG CAKAP BAIK MACAM USTAZ BUAT? CAKAP BAIK MACAM NABI MUHAMMAD BUAT? YESSS!!! KITA KENA IKUT APA ISLAM SURUH!! SEBAB ITU SAYA CAKAP ANDA TELAH TERTIPU DENGAN TIPUDAYA SYAITAN YANG IKUT LOGIK AKAL...SO, BUAT JER LAA APA YANG DIFIKIRKAN BETUL, WALAUPUN IANYA MELANNGAR HUKUM AGAMA ISLAM

    ReplyDelete
  16. Kita hidup nih perlu bijak dalam cara kita nak handle masalah. Ada tempat yang boleh dirujuk, kerajaan dah sediakan, maka ikut saluran yang betul... Ini Aidid pergi kutuk kerajaan?? Boleh ke kita buat cara begitu?? Saya nampak ini adalah cara pendekatan menyelesaikan masalah ikut NAFSU DAN EMOSI. TERLALU EMOSIONAL DAN AKALNYA KURANG!!! Kerajaan ada undang-undang yang membantu kita hidup lebih selamat dan selesa. Kalau tak puas hati, pergi ke Parlimen dan jadi menteri kat sana dan ikut saluran betul, bela bangsa kita dan perbetulkan apa yang tak betul. INILAH BEZANYA CARA KITA NAK HANDLE MASALAH, NAK GUNA CARA BIJAK? CARA EMOSI? CARA IKUT NAFSU? CARA YANG BERDOSA PADA ALLAH TAALA? Hingga sanggup amalkan cara hidup pemikiran logik dan melanggar sunnah dan Al Quran. Mari kita renung-renungkan....SEDANGKAN ISTERI NAK KELUAR RUMAH KENA MINTAK IZIN SUAMI? ITU ADALAH AJARAN ISLAM, TAPI KALAU IKUT AJARAN PEMIKIRAN LOGIK, ALAA BOLEH JER KELUAR MANA ISTERI SUKA, ISTERI BUKAN NAK BUAT SCANDAL PUN, SAJER NAK KELUAR JALAN-JALAN, BUKAN NAK PERGI JAUH PUN, NAK PERGI KLCC JER PUN.... dosa tak kalau tak mintak izin suami? kalau pemikiran logik kata syaitan membisikkkan tak dosa ponnn!! TAPI DALAM AJARAN ISLAM, DOSA TETAP DOSA!! TAK BOLEH TETAP TAK BOLEH!!! KERANA ALLAH TETAP SEMUA KERANA APA?? KERANA ALLAH MAHA MENGETAHUI....KERANA ALLAH JADIKAN SEMUA PANDUAN INI UNTUK KEBAIKAN MAKHLUKNYA, wallahualam

    ReplyDelete
  17. Daripada penembak jahanamm tuh tembak Boss Ambank yang tak berdosa, aku rasa elok lagik dia tembak aidid yang banyak buat fitnah pada orang Islam, bukankah Allah melarang kita menaburkan fitnah!!!!.... Orang tak berdosa kena tembak, orang yang berhati busukkkk dan jahat nih???
    Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan fitnah kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, kemudian mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang sangat pedih”. (Q.S. al-Buruj: 10)

    Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Jauhilah dari kebanyakan sangkaan, karena sesungguhnya sebahgian daripada sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah kamu mengumpat setengah yang lain. Adakah seseorang kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu patuhilah larangan tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha penerima taubat dan Maha penyayang.” (Q.S. al-Hujurat: 12)

    Untuk menghadapi mereka yang memerangi umat Islam, Allah S.W.T. berfirman: “Perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah dan agama itu hanya untuk Allah. Jika mereka berhenti (memusuhi kamu), maka tidak ada lagi permusuhan, kecuali terhadap orang-orang yang zalim. (Q.S. al-Baqarah: 193)

    Fitnah itu lebih besar dosanya daripada dosa membunuh (manusia yang tak bersalah), Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Berbuat fitnah lebih besar dosanya daripada membunuh. (Q.S. al-Baqarah: 217)

    Sebab dan akibat dari fitnah akan mengakibatkan korban yang sungguh dahsyat, bukan saja nama orang yang difitnah itu mendapat aib, tetapi boleh mengakibatkan lenyapnya satu-satu bangsa, ataupun jatuhnya sesebuah negara, akibat korban fitnah.

    Sejarah Islam telah menjadi bukti yang nyata iaitu dimana tiga orang Khalifah Islam menjadi korban fitnah, seperti terbunuhnya Khalifah Umar ibnu Khattab R.A., terbunuhnya Khalifah Othman bin Affan R.A., terbunuhnya Khalifah Ali bin Abi Thalib R.A., dan juga antara lainnya iaitu zuriat Nabi S.A.W. sendiri, yang dibunuh dengan kejamnya oleh manusia-manusia yang gila akan kuasa.

    Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan kebenarannya) supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.” (Q.S. al-Hujurat: 6)

    Sepatutnya umat Islam perlu melihat contoh yang telah ditunjukkan oleh Nabi S.A.W. dan para Sahabat Baginda dalam menghadapi musuh Islam dan sesama sendiri.
    Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Muhammad Rasulallah dan orang yang bersama dengannya, bersifat keras dan tegas terhadap orang kafir yang (memusuhi Islam), dan bersifat kasih sayang dan belas kasihan sesama sendiri (ummat Islam).” (Q.S. al-Fath: 29).


    Allah S.W.T. mengingatkan ummat Islam dalam firmannya yang bermaksud: “Wahai orang-orang beriman! Janganlah kaum lelaki menghinakan kaum lelaki yang lain, karena boleh jadi yang dihinakan itu lebih baik daripada orang yang menghina. Dan janganlah kaum wanita menghina wanita yang lain, boleh jadi yang dihina itu lebih baik daripada yang menghina. Janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengah yang lain. Dan janganlah kamu panggil memanggil dengan gelaran yang buruk (yang tidak baik). Seburuk-buruk nama ialah fasik setelah beriman. Sesiapa tidak bertaubat, maka mereka itulah orang yang zalim.” (Q.S. al-Hujurat: 11)


    Allah S.W.T. mengingatkan kita, sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara sebagaimana firmanNya yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikan antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu, bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu beroleh rahmat.” (Q.S. al-Hujurat: 10)

    ReplyDelete
  18. Maka betul semua lah yang kerajaan buat? Kalu kata nak ikut Islam 100% dlm kerajaan..mana pegi Hukum Hudud yg sepatutnya dilaksanakan? sbb kita negara ISLAM..alasan lojik akal kerajaan...kita berbilang kaum..KAN?

    Yang ko citer panjang lebar pasal Fitnah suma tu mmg benar..tp apa yg Aidid dedahkan sblm ni suma tak betul ke? kalu mmg fitnah aku tak rasa blog dia kena sekat..ada yg tak kena tapi si aidid ni dah npk..dan dia sebarkan..tapi ada pihak yang tak berapa senang dan melenting..
    kalu pasal fitnah sesaja dia kena sekat...aku rasa tak adil-lah..sbb lg banyak blog yg mmg sebar fitnah terang-terangan..takde apa pun kena

    ReplyDelete
  19. Kalau tak adil? pergi buat laporan polis dan kemudian ambil report tuh dan fight kat mahkamah, kalau masih tak puas hati dengan mahkamah malaysia, boleh panggil pemerhati antarabangsa :)

    Aku rasa macam cakap dengan budak-budak, bila aku cakap dengan engkau nih!! Kita hidup nih ada undang-undang, follow jer undang-undang, selebihnya serah pada Allah. Takkan kalau ko tak puas hati dengan kerajaan, ko nak pergi tembak pulak PM?

    Tak payahlah kat sini, kau nak cakap itu adil, ini tak adil, bertindak secara orang yang bijaksana dan matang akal fikiran. Kalau ko nak fight pasal HUDUD??? ko ingat ko sorang jer ker nak fight pasal HUDUD?? ada lagi ramai kan?? So, buatlah cara dengan mengikut undang-undang dan saluran yang betul...

    Ustaz2 dan semua orang Islam nak buat benda yang betul, tapi tetap kena ikut undang-undang. Kalau tak boleh, ikut step yang seterusnya. Kalau perlu berserah, kita berserah sahaja. Kalau agama kita kata ambil Parang dan tentang habis-habisan fisabilillah, maka kita turun padang dan biar kita mati di medan perang...

    Ini bersungguh-sungguh nak menegakkan aidid??? hahahahaha...kelakar laaa cara engkau bercakap nih!!! KO saudara dia ekk?? atau pun aidid tuh abang kandung kau?? huhuhuhu

    kalau kita bodoh sekali pun, janganlah nampak sangat kebodohan itu, malu kat lembu-lembu kat padang tengok engkau nanti :P

    ReplyDelete
  20. aku cuma pelik ngan ko je..marah sgt kat aidid....alasan ko..sbb dia fitnah n maki2....
    yg aku nampaknya ko ni pun mmg MLMers..tak puas hati ngan aidid sbb kegiatan ko terbongkar n terus kacau periuk nasi ko...cite pompang2 pasal agama..tapi kalu stakat copy paste je ilmu tu..mmg mcm ko la hasilnya...

    citer pasal sistem kerajaan ni...mls plak aku nak citer ngan ko ni..tak cukup ilmu....buang tenaga aku taip je...mmg aku ckp sikit je ngan org mcm ko ni...tak perlu ckp pepanjang..sbb mmg tak reti n bebal...
    teruskan kebebalan n kebodohan mantab ko ni..amat berguna utk kerajaan org mcm ko ni..bodoh takleh nak ajar..bebal lg membebalkan diri

    ReplyDelete
  21. laaa, kalau aku nih kaki mlm pun, salah ke? ada fatwa mengharamkan mlm ke? kasik aku fatwa dia & segala dalil-dalil yang engkau ada. Nak tengok jugak yang orang berlagak pandai nih, cepatlah bodoh aku nak dengar, opsss silap!! cepatlah pandai...hahaha

    ReplyDelete
  22. hadoi laaa..patut la marah benar.....hahahahahah...

    ReplyDelete
  23. hahaha?? gelak jer? inilah orang kata lembu, ikuttt jer apa aidid buat, bila tanya dalil ke apa ke? gelak jer macam lembu, bodoh punya lembu

    ReplyDelete
  24. Kan aku ckp...mls nak sembang ngan ko...nak sgt dalil..pegi laaa cr ko kan suka copy paste..ke ko tak paste yg kena atas idung ko sendiri? Hahahhahah....sembang ngan ko jangkit plak kebebalan ko ni...shiiiuh shiiuuh..

    ReplyDelete
  25. Lg pun aku nak tau ko ni...mlmers ke tak je..kalu mmg mlmers mcm ko niii....ko gi sembang ngan downline ko je laaaaaa...diorg je suka dgr kot hahahhah adiosss

    ReplyDelete
  26. Woii kambeng, aku tak join pon mlm, aku cuma kasik pendapat aku, tak macam kau bodoh nak mamposs, ikut jer bontot aidid...hahahaha, bila aku tanya sikit soalan, tak boleh nak jawab?? huhuhuhuhu, memang nampak sangat ko bodoh!!!!Hukum asal MLM

    Hukum asal bagi setiap muamalat adalah harus selama mana tidak terdapat dalil dan faktor yang mengharamkannya. �Dialah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi.� (maksud al-Baqarah 29).

    Hukum asal bagi segala sesuatu adalah harus. Berdasarkan kaedah ini, hukum asal sistem dan konsep MLM adalah harus selama mana tidak terdapat faktor yang mengharamkannya. Untuk menghukumkan sesuatu muamalat sebagai haram mestilah bersandarkan dalil. Selama mana tidak terdapat dalil dan faktor haram, maka selama itu muamalat tersebut kekal harus.

    ReplyDelete
  27. kau ambik duit orang yang tak sepatutnya diambil dalam jumlah yang berlebihan dan kau tempekan alasan muamalat.....dalil mana yang kata beli barang melampau harga dengan menipu ada dlm quran?kata pandai marah, kata bodoh megah...

    ReplyDelete
  28. Whoever you are Kat atas tu.. get some help.mental disorder is a real issue.

    ReplyDelete